Zaburzenia psychoruchowe u dzieci

strona główna » » DZIECKO
Pierwsze miesiące i pierwsze lata życia dziecka są najważniejsze w procesie jego rozwoju.
reklama


W sytuacji, kiedy  rozwój naszego dziecka nawet w najmniejszym  zakresie odbiega od normy, niezwykle ważna jest możliwie jak najwcześniejsza diagnoza, tj. wykrycie  wszelkich zaburzeń i opóźnień rozwojowych.
Ocenie powinien podlegać ogólny rozwój psychoruchowy dziecka. Wcześnie wykryte zaburzenia i opóźnienia można często całkowicie  wyrównać. U małych dzieci jest znacznie większa podatność (duża plastyczność układu nerwowego) na oddziaływania korekcyjne a tym samym  na szybsze usprawnianie. Narastanie z wiekiem  opóźnień, utrudnia dziecku rozpoczęcie nauki szkolnej. W konsekwencji może wpływać na cały przebieg edukacji.
Bardzo często rodzice czują a nawet widzą pewne sygnały , które mogą wskazywać na jakieś nieprawidłowości w rozwoju ich dziecka.
Natomiast diagnoza stawiana jest często zbyt późno i wówczas skuteczność oddziaływań rehabilitacyjnych znacznie się zmniejsza. Jeszcze ciągle nie wszyscy lekarze znają inne, niż rehabilitacja ruchowa i fizjoterapia,  metody terapeutyczne. Na typowa rehabilitację kierowane są często tylko dzieci z nieprawidłowym rozwojem ruchowym. W zdecydowanej większości przypadków opóźnionemu rozwojowi ruchowemu towarzyszą inne poważne  zaburzenia, takie jak: opóźniony rozwój mowy, obniżona sprawność rąk, zaburzenia emocjonalne a często opóźniony rozwój poznawczy (umysłowy). 

Poznanie i  jak najwcześniejsza ocena (diagnoza neuro-psycho-pedagogiczna)  potrzeb i możliwości dziecka, pozwala na wybranie właściwej metody lub kilku  metod terapii. Chciałabym w cyklu artykułów przybliżyć te najskuteczniejsze i najbardziej wszechstronne, które sama z powodzeniem stosuję. Ograniczę  się do tzw. metod pedagogiczno - psychologicznych, opartych na głębokich podstawach z zakresu   neuro-psycho-fizjologii, stosowanych u dzieci  od około  3-go do 10-go roku życia. W takie bowiem terapie mogą a nawet powinni włączać się rodzice.

Ogólna znajomość i podstawowa wiedza o  najbardziej  najskuteczniejszych metodach terapeutycznych,  pozwala rodzicom na dotarcie bezpośrednio do właściwego ośrodka,  gabinetu i specjalisty. Nie są wymagane żadne skierowania.
Jakie dzieci są szczególnie narażone na opóźnienia rozwojowe ?  Zwłaszcza te z  ciąży wysokiego ryzyka i nieprawidłowego porodu, wcześniaki, z niska oceną w tzw. skali Apgar (poniżej 8 punktów), niska wagą urodzeniową oraz z wadami wrodzonymi i uszkodzeniami okołoporodowymi

Istota metod   psychologiczno-  pedagogicznych polega na wspieraniu,  stymulowaniu (przyspieszaniu), korygowaniu  i usprawnianiu rozwoju dzieci z  zaburzeniami tzw. globalnymi (uogólnionymi) lub opóźnieniami w zakresie poszczególnych funkcji, np. w  rozwoju mowy, ogólnej koordynacji ruchowej, znajomości schematu ciała, pamięci wzrokowej i słuchowej, czy też  orientacji przestrzennej.

Zajęcia prowadzone są zwykle w formie zabawy na dużej sali terapeutycznej z wykorzystaniem ciekawych i różnorodnych sprzętów i pomocy.  Zawsze  dostosowane są do rodzaju zaburzeń i tempa rozwoju dziecka.
Wybór metody należy oczywiście do terapeuty, ale często pokrywa się z wyczuciem rodziców. Bardzo często obserwuję w swoim gabinecie, u rodziców ogromny żal , bezradność, rozgoryczenie, często złość  na pytanie dlaczego tak późno zgłosili się na terapię. Zwykle pada ta sama odpowiedź, nigdy nie słyszeliśmy, że istnieje tak wiele skutecznych metod i nikt nigdy  nie skierował nas  do właściwego specjalisty. Dowiadują się niestety również, że  został zmarnowany czas, w którym  powinna się rozpocząć  terapia. A słyszę od rodziców - trafiliśmy tu przez przypadek lub po przeczytaniu artykułu w prasie.  To nie jest tylko smutne zjawisko, ale niepokojące.  Zasięg tego zjawiska jest niestety bardzo duży.

Wiedza rodziców o szeroko pojętej rehabilitacji, może  często stać się kluczem do wspierania, korygowania i usprawniania rozwoju własnego dziecka. 

Na co w rozwoju dziecka Rodzice  powinni  zwrócić  szczególną uwagę ?

Jeśli  zaobserwujesz u swojego dziecka:
 
- Nadruchliwość (lub zahamowanie emocjonalne), kłopoty - koncentracją uwagi, słabą pamięć
- Opóźniony rozwój mowy lub wadę wymowy
- Niezgrabne ruchy, trudności w grach i  zabawach zręcznościowych, słabą równowagę
- Małą sprawność rąk i problemy z samoobsługą 
- Problemy z różnicowaniem kształtów i kolorów, częste mruganie, tarcie i mrużenie  oczu, przechylanie głowy na jedna stronę, narzekanie  na bóle głowy
- Słabe odróżnianie dźwięków, mylenie lub  przekręcanie słów
- Niechęć do  układanek z klocków i puzzli,  odmawianie wycinania  i kolorowania
- Odwracanie  liter, cyfr, sylab (pismo lustrzane)

Jeżeli zaobserwujesz, że któryś z tych problemów dotyczy Twojego dziecka, powinieneś  bezzwłocznie szukać pomocy u specjalisty, np. u  psychologa klinicznego, pedagoga specjalnego, czy u  logopedy,

Dopiero po przeprowadzeniu badań i postawieniu diagnozy, można zastanawiać się nad wyborem metody terapii. W terapii pedagogicznej istnieje szeroki i różnorodny wachlarz  metod i form pracy,  stymulujących rozwój i korygujących zaburzone funkcje. Rodzice wspólnie ze specjalistą, mogą mieć  wpływ na ostateczny wybór terapii dla ich dziecka  Powinni zostać dokładnie poinformowani o zakresie i skuteczności działania metody,  o swojej roli w procesie terapii, obejrzeć salę terapeutyczną i pomoce do ćwiczeń.
Warto  zapytać także  o doświadczenie terapeuty i poprosić o materiały teoretyczne opracowane z myślą o rodzicach.  Jeżeli mają wątpliwości mogą zasięgnąć opinii innych rodziców, których dzieci korzystają z proponowanych im zajęć. Dodatkowym źródłem  informacji może być także  Internet oraz strona  www. danej placówki, czy terapeuty.
W każdym przypadku dobór metody jest uzależniony od możliwości dziecka , od rozległości i głębokości zaburzeń. Często łączy się kilka metod, aby ich  oddziaływanie było możliwie jak najszersze.
Stosunkowo duża  różnorodność metod usprawniających rozwój dziecka, sprawia, że wybór nie zawsze jest jednoznaczny.  Postaram się przybliżyć te najbardziej wszechstronne, często stosowane i sprawdzone. Należy jednak  pamiętać, że nie ma metody absolutnie uniwersalnej, zwłaszcza w przypadku głębszych  i bardziej rozległych uszkodzeń, np. u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Będę się  starała opisując  daną terapię ,uwzględniać zakres stosowania i ograniczenia jakie za sobą niesie oraz podać ewentualne przeciwwskazania.

Muszę jednak wyraźnie zaznaczyć, że metody tzw. terapii zajęciowej nie  są  panaceum na wszystkie zaburzenia. W bardzo  wielu przypadkach rodzice  powinni być w stałym  kontakcie z innymi specjalistami: lekarzem pediatrą, neurologiem, fizjoterapeutą, psychologiem klinicznym, laryngologiem, logopedą, czy też okulistą dziecięcym.

Terapia zajęciowa to proces skuteczny, ale cykliczny i długotrwały. Należy pamiętać, że nie da się jej skomasować w dwa lub trzy tygodnie codziennych, kilku godzinnych sesji terapeutycznych.

 
Nie lekceważ swoich  wątpliwości i niepokoju!

Pamiętaj:  ostatecznego  wyboru terapii zawsze dokonuje specjalista.!

Zawsze jednak powinien Cię  przekonać,  uzasadniając swoje stanowisko  w sposób jasny, nie budzący Twoich wątpliwości.

Przegląd wybranych  metod i form terapii usprawniających i korygujących opóźnienia i zaburzenia w rozwoju  dziecka:

1. Metoda integracji sensorycznej (SI)
2. Metoda N.C.Kepharta - terapia psychomotoryczna
3. Rehabilitacja ortoptyczna wad wzroku. Specjalistyczna rehabilitacja ortoptyczna wybranych dysfunkcji  narządu wzroku w dysleksji
4. Stymulacja polisensoryczna (wielozmysłowa) rozwoju mowy
5. Metoda Ruchu Rozwijającego V.Sherborne
6. Metoda dobrego startu (MDS)
7. Kinezjologia Edukacyjna -metoda P. Dennisona
8. Terapia baśnią
9. Muzykoterapia

Bożenna Odowska-Szlachcic

terapeuta zajęciowy, pedagog specjalny, dyplomowany logopeda, terapeuta SI, specjalistka z zakresu ortoptyki
prowadzi GABINET DIAGNOZY I  TERAPII DZIECIĘCEJ IMPULS w Warszawie
www.impuls-integracja-rehabilitacja.com

Dodaj ten artykuł:

Zobacz inne artykuły w dziale: DZIECKO
Pogrzeb dziecka – jakie formalności trzeba załatwić?Pogrzeb dziecka to zawsze ogromna tragedia. W tym traumatycznym dla rodziców i rodziny okresie trudno...
czytaj »
Sposoby na grypę żołądkową u dzieckaGrypa żołądkowa jest to stan zapalny żołądkowo-jelitowy. Choroba ta jest niebezpieczna szczególnie dla...
czytaj »
Bajki nie tylko na dobranoc5 listopada to doskonała okazja, aby przypomnieć sobie bohaterów z lat dziecięcych, gdyż właśnie tego dnia...
czytaj »
Horoskop Od 015.12 - 21.12. 2014

POLECAMY
Badania prenatalne

Badania prenatalne dają możliwość wczesnego zdiagnozowania wad wrodzonych płodu czytaj »
NEWSLETTER
Jeśli chcesz otrzymywać ciekawostki, informacje, newsy podaj swój e-mail.
Ciekawostki
Rodzajem leczenia cellulitu jest mezoterapia, czyli miejscowe wstrzykiwanie w chorobowo zmienione miejsca substancji biologicznie aktywnymi


Portal dla kobiet. Jesteśmy z wami już 9 lat



Media, TV, Kino, Kultura, Imprezy, Wydarzenia